اخبار و رويداد ها

  نمايشگاه فرش از حضور گسترده مسوولان تا گ

نمايشگاه فرش از حضور گسترده مسوولان تا گ

بیستمین نمایشگاه تخصصی- صادراتی فرش دستباف اصفهان با حضور استاندار اصفهان، رییس مرکز ملی فرش ایران، رییس و اعضای فراکسیون فرش دستباف در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مردم اصفهان در مجلس، فرماندار اصفهان، رییس مجمع نمایندگان استان، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، رؤسا و اعضای اتحادیه های مربوطه، پیشکسوتان فرش، هنرمندان و  اساتید این عرصه در محل نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان افتتاح شد.
به گزارش واحد رسانه شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان، روبان این نمایشگاه به دست دکتر مهرعلیزاده استاندار اصفهان چیده شد.
فعال کردن سفارتخانه ها
رییس فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: همه تولیدات باید با رویکرد صادرات محور انجام گیرد و دولت و بخش خصوصی باید نگاه جدی به این موضوع داشته باشند.
علی وقف چی، با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی فرش بحث گمرک است، اظهار کرد: رایزنان اقتصادی سفارتخانه ها باید در حوزه فرش ورود پیدا کنند و ما در تلاشیم از ظرفیت سفارتخانه های کشور برای فعال کردن اقتصاد بین الملل صنعت فرش استفاده کنیم.  
وی آموزش در حوزه فرش را چه در سطح عالی دانشگاهی و چه در سطوح پایین، دچار مشکل خواند و افزود: میراث فرهنگی و فرش از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین باید جایگاه سازمانی برای حوزه فرش در کشور وجود داشته باشد. بنابراین در صورتی که وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل شود، باید یکی از معاونت ها و یا سازمانی مستقل برای فرش اختصاص یابد.  
نماینده مردم زنجان و طارم ادامه داد: مالیاتی که از بخش تولید دریافت می شود باید برای عمران و آبادی و تأمین زیرساخت های اساسی کشور هزینه شود، در حالی که متأسفانه 85 درصد مالیات ها برای تأمین حقوق کارمندان اختصاص پیدا می کند و بهره وری کارمندان نیز بسیار پایین است.
امید به فراکسیون فرش
رییس مرکز ملی فرش ایران نیز در این مراسم گفت: فرش دستباف از مالیات معاف است و این معافیت باید به قوت خود باقی بماند چراکه درآمد دولت از بابت پرداخت مالیات فرش بافان بسیار اندک خواهد بود اما تأثیر روانی آن بر قالی بافان بسیار قابل توجه است.
حمید کارگر اظهار کرد: فعالان صنعت فرش، فریاد نمی زنند و صدای فریاد آن ها به خاطر کوچکترین مسایلی از صدا و سیما شنیده نمی شود.
وی افزود: در حال حاضر روند کاهشی صادرات فرش متوقف شده و روند افزایشی آن ادامه دارد؛ به طوری که در سال گذشته 359 میلیون دلار فرش دستباف از کشور صادر شده است. همچنین در هفت ماهه نخست سال جاری نیز شاهد صادرات 221 میلیون دلاری با رشد 37 درصدی نسبت به سال قبل بودیم که البته هنوز با وضعیت ایده آل فاصله دارد.
کارگر اذعان داشت: برخی از عوامل در دست مسوولان داخلی نیست. به عنوان مثال زمانی که فرش ایران در خارج از کشور تحریم می شود و اجازه هیچ گونه صادرات با مبدأ ایران داده نمی شود، این موضوع را نمی توان به عملکرد مسوولان نسبت داد یا زمانی که ظهور و بروز انواع کفپوش ها باعث تغییر سلیقه مردم می شود، نمی توان گفت فقط و فقط مسوولان مقصرند اما تورم شدید مواد اولیه در سال های90 تا 92 به سیاست های کشور بر می گشت که باعث شد قیمت تمام شده فرش افزایش یابد و فرش دستباف ایرانی از بازار بین المللی دور شود.
رییس مرکز ملی فرش ایران عملکرد فراکسیون فرش دستباف در مدت یک سال و نیم گذشته از زمان تشکیل را، قابل قبول ارزیابی و خاطرنشان کرد: بحث مالیات بر ارزش افزوده با یک برداشت ناصحیح از طرف سازمان امور مالیاتی و برنامه و بودجه با ارایه لایحه در اختیار مجلس قرار گرفته است.
کارگر خاطرنشان کرد: 320 هزار نفر قالیباف بیمه شده در کشور وجود دارد که انتظار داریم این تعداد در سال 97 به حداقل 500 هزار نفر افزایش یابد و امیدواریم این موضوع در بودجه 97 لحاظ شود.
رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد جدیدی به مجلس ارایه خواهد کرد که بر مبنای آن هر سال بسته به اعتبار سهم کارفرما و قالیباف، سهم بیمه شده شناور باشد که چنانچه این اتفاق بیفتد به ضرر قالیبافان و مغایر با قانون خواهد بود، بنابراین در این زمینه به هوشمندی مجلس نیاز است.
خبر خوش افزایش آمار صادراتی
همچنین نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: این که چرا تعداد بیمه شدگان صنعت فرش در استان اصفهان از استان های دیگر بیشتر کاهش یافته است، جای سؤال دارد.
ناهید تاج الدین اظهار کرد: در دهه 70 درآمد صادراتی از فروش فرش بیش از یک میلیارد دلار بود، اما با اتفاقاتی که در دهه 80 رخ داد مشکلاتی برای فرش ایجاد شد اما خوشبختانه صادرات فرش در سال های اخیر 13 درصد افزایش پیدا کرد و به 359 میلیون دلار در سال گذشته و 180 میلیون در هفت ماه سال جاری رسید.
وی افزود: قالیبافی یک شغل هنرمندانه است. حدود 8 میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از آن ارتزاق می کنند و با ورود به موضوع فرش می توان بخشی از مشکلات اشتغال کشور را حل کرد.
عضو فراکسیون فرش دستباف مجلس ادامه داد: صنعت فرش یک صنعت سبز و غیرآلاینده است که با توجه به خشکسالی، خشکی زاینده رود و مسایل مربوط به کشاورزی، می تواند اشتغال شرق استان را از طریق این بخش بهبود بخشید.
وی گفت: بحث سهمیه بیمه قالیبافی موضوعی قابل پیگیری است که باید بودجه ای به آن اختصاص داده شود، اما کاهش اختصاص بودجه و تعداد بیمه شوندگان در استان اصفهان بیشتر از استان های دیگر است و این جای پرسش دارد. حتی در برخی استان ها تعداد بیمه شده های قالیبافی روال افزایشی هم داشته است.
مهاجرت قالیبافان به کشورهای همسایه
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز گفت: قالیبافان، سرمایه انسانی صنعت فرش هستند و در صورتی که از آنان حمایت نشود، از کشورهای همسایه سر در می آورند.
اسرافیل احمدیه، افزود: مشکل بیمه قالیبافان، مشکل چندین و چند ساله است و نمایندگان مجلس باید بیمه بافندگان را در بودجه کشور لحاظ کنند.
وی اضافه کرد: کشورهای دیگر مواد اولیه بهتر و تجهیزات به روزتری دارند، به همین دلیل می توانند فرش های خود را به جای فرش ایرانی در بازارهای جهانی عرضه کنند.
احمدیه ادامه داد: در حال حاضر 280 هزار نفر قالیباف در استان اصفهان مشغول به کار هستند، اما متأسفانه تعداد بافندگان بیمه شده از 51 هزار نفر در سال 91 به 32 هزار نفر در حال حاضر کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه 26 اتحادیه و 54 تعاونی در استان اصفهان وجود دارد، خاطرنشان کرد: در هفت ماهه سال جاری 740 متر مربع فرش دستباف در استان بافته شده است. همچنین در هفت ماهه نخست سال جاری 89 میلیون دلار صادرات فرش از استان اصفهان داشته ایم.
از 360 انبار هامبورگ به 10 انبار رسیده ایم
در ادامه مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف روستایی استان اصفهان گفت: در قانون، فرش دستباف به صراحت از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده اما در عمل چنین نیست.
علی شهبازی افزود: نمایشگاه فرش دستباف اصفهان در تمام 19 دوره گذشته، برای دورترین نقطه روستایی کشور و دورترین نقطه کشورهای دیگر که به دنبال واردات فرش دستباف هستند، اهمیت داشته است اما اگر مشکل مالیاتی فرش حل نشود، می توان گفت این نمایشگاه، آخرین نمایشگاه فرش اصفهان خواهد بود.
وی اعلام کرد: جایگاه فرش در کمیسیون های فرش کجاست؟ چرا در حالی که یکی از بندهای برجام در مورد فرش بوده است، جایگاه فرش در دولت تا این حد ضعیف است؟ این در حالی است که برخی کشورها برای فرش، وزارتخانه مستقل دارند.
وی ادامه داد: هر فروشگاهی در خارج از کشور که فرش ایرانی را در خود دارد و مشغول به کار است، نقش یک سفارت جمهوری اسلامی ایران را دارد. اما ما چقدر توانسته ایم از رایزن های اقتصادی و فرهنگی سفارتخانه ها بهره ببریم؟ و آن ها چه کمکی به ما کرده اند؟
شهبازی ادامه داد: در دهه 70، حدود 360 انبار فرش در هامبورگ وجود داشت، اما این تعداد در حال حاضر به کمتر از 10 انبار رسیده است.
وی تأکید کرد: انتظار داریم آژانس های مسافرتی به شبکه های فرش متصل شوند و همچنین تدبیری اندیشیده شود تا مراکز علمی و دانشگاهی فرش، با بازار و تولیدکنندگان ارتباط برقرار کنند.
وی گفت: بحث ایجاد موزه فرش هم هر سال مطرح می شود، اما تاکنون به جایی نرسیده است. همچنین انتظار داریم روزی به نام فرش دستباف و قالیبافی در تقویم دیده شود.
حفظ و توسعه برند ملی فرش
علی یارمحمدیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان نیز در این مراسم گفت: فرش دستباف یک برند ملی است و بخشی از وظیفه حفظ و توسعه این برند ملی بر عهده نمایشگاه ها است.
وی شناخت دقیق نیازها، انتظارات و سلیقه مشتریان و خریداران، تقویت حوزه های تولید و صادرات، معرفی هر چه بهتر فرش ایران به گردشگران داخلی و خارجی، هماهنگی با نیاز بازارهای داخلی و خارجی، ایجاد وحدت صنفی، بازارسنجی و نیازسنجی را از جمله تأثیرات برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد و گفت: نمایشگاه تخصصی- صادراتی فرش دستباف اصفهان، امسال به بیستمین دوره خود رسیده است؛ این عدد نشان دهنده موفقیت این نمایشگاه، اعتبارِ جایگاهی آن و نیز بیانگر اعتماد به نمایشگاه، ظرفیت های هنر-صنعت فرش و همچنین توانمندی استان اصفهان در زمینه این هنر گرانقدر است.
وی ادامه داد: همه دوستداران هنر، فرهنگ و تمدن ایران زمین را به بازدید از این نمایشگاه دعوت می کنیم و امیدواریم در این دوره نیز شاهد ثبت نمایشگاهی موفق و به یاد ماندنی باشیم.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر